Ανοσοποιητικό Σύστημα - 10 Συνήθειες Που Βλάπτουν Την Υγεία Σας

Το ανοσοποιητικό σύστημα είναι ο πρώτος αμυντικός μηχανισμός του οργανισμού. Στην πραγματικότητα, το ανοσοποιητικό σύστημα και η υγεία σας συνδέονται άμεσα.

Όσο ισχυρότερο είναι το ανοσοποιητικό σύστημα, τόσο μεγαλύτερη προστασία θα έχετε από τα κρυολογήματα, τους ιούς και άλλες ασθένειες που θα μπορούσαν να επιτεθούν στο σώμα σας.

Από την άλλη πλευρά, ένα χαμηλό ανοσοποιητικό σύστημα μπορεί να σας κάνει πιο ευάλωτους στα κρυολογήματα, στις μολύνσεις, στις λοιμώξεις και στην αργή επούλωση των πληγών, ενώ μπορεί να προκαλέσει αναιμία, κόπωση και λήθαργο.

Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο οι ειδικοί στον τομέα της υγείας συμβουλεύουν συνεχώς τους ασθενείς και τον κόσμο, να επιλέγουν έναν τρόπο ζωής που θα δυναμώσει το ανοσοποιητικό σύστημα.

Η διατροφή σας και η τακτική άσκηση παίζουν βασικό ρόλο στο πόσο καλά λειτουργεί το ανοσοποιητικό σύστημα. Αλλά μπορεί να εκπλαγείτε όταν διαβάσετε παρακάτω μερικές καθημερινές συνήθειες που βλάπτουν το ανοσοποιητικό σας σύστημα.

Στην πραγματικότητα, οι περισσότερες καθημερινές σας συνήθειες επηρεάζουν άμεσα το ανοσοποιητικό σύστημα, ειδικά όταν γερνάτε. Για να το διατηρήσετε ισχυρό, είναι σημαντικό να υιοθετήσετε μερικές καλές και υγιεινές συνήθειες και να σταματήσετε ταυτόχρονα τις κακές.

Εδώ είναι 10 καθημερινές συνήθειες που βλάπτουν το ανοσοποιητικό σύστημα.

1. Κοιμάστε Αργά Το Βράδυ


Η αϋπνία βλάπτει το ανοσοποιητικό

Η έλλειψη ύπνου μειώνει την παραγωγή προστατευτικών κυτοκινών. Ενώ κοιμάστε, το ανοσοποιητικό σύστημα απελευθερώνει διαφορετικούς τύπους κυτοκινών που βοηθούν στην προστασία του οργανισμού σας από λοιμώξεις και ασθένειες.

Σε μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο «Sleep» το 2017, οι ερευνητές πήραν δείγματα αίματος από 11 ζεύγη πανομοιότυπων διδύμων με διαφορετικά μοτίβα ύπνου και διαπίστωσαν ότι ο δίδυμος με τη μικρότερη διάρκεια ύπνου είχε χαμηλότερο ανοσοποιητικό σύστημα σε σύγκριση με το αδελφό του.

Αποφύγετε να κοιμάστε λίγες ώρες. Θα πρέπει να κοιμάστε τουλάχιστον 7-8 ώρες καθημερινά.

2. Δεν Φροντίζετε Την Προσωπική Σας Υγιεινή


Αν δεν προσέχετε την προσωπική σας υγιεινή κινδυνεύει το ανοσοποιητικό

Όταν μιλάμε για καλό ανοσοποιητικό σύστημα, η σωστή υγιεινή είναι απαραίτητη. Αν παραμελήσετε την προσωπική σας υγιεινή, θα βλάψετε με αυτό τον τρόπο και το ανοσοποιητικό σας σύστημα.

Οι ανθυγιεινές συνήθειες αυξάνουν τον κίνδυνο έκθεσης σε επιβλαβή μικρόβια, γεγονός που με τη σειρά του σας καθιστά ευαίσθητους σε περισσότερες λοιμώξεις και ασθένειες.

Θα πρέπει για παράδειγμα, να βουρτσίζετε τα δόντια σας δύο φορές την ημέρα, να πλένετε τα χέρια σας πριν από το φαγητό ή και μετά τη χρήση του μπάνιου, να διατηρείτε τα νύχια σας καθαρά, να κάνετε ντους καθημερινά, να μαγειρεύετε τα τρόφιμα με υγιεινό τρόπο, να φοράτε καθαρά ρούχα και πολλά άλλα. Μπορεί να βοηθήσει πολύ στην ενίσχυση και στην ενδυνάμωσή του.

Αποφύγετε να χρησιμοποιείτε αντικείμενα άλλων ατόμων, καθώς τα μικρόβια και οι ιοί μπορούν να μεταδοθούν εύκολα. Μπορείτε να χρησιμοποιείτε αντικείμενα δικά σας, μόνο για προσωπική χρήση, όπως η οδοντόβουρτσα και το ξυραφάκι.

Δείτε Επίσης: Μυκητίαση Νυχιών Ποδιού – 10 Τρόποι Φυσικής Θεραπείας Για Το Σπίτι

3. Δεν Προσέχετε Στους Δημόσιους Χώρους


Μπορείτε να δοκιμάσετε πολλούς τρόπους για να διατηρήσετε καθαρό το σπίτι σας. Αλλά τι συμβαίνει όταν βγαίνετε έξω;

Μερικοί από τους πιο βρώμικους δημόσιους χώρους και αντικείμενα είναι τα μενού των εστιατορίων, το πόμολο στην πόρτα της τουαλέτας, τα σαπούνια, τα καροτσάκια στα σουπερμάρκετ, τα στυλό που χρησιμοποιούν στην τράπεζα, η τουαλέτα του αεροπλάνου και του τρένου και ούτω καθεξής. Όλα αυτά μαζί μπορούν να μεταδώσουν ιούς και βακτήρια από άτομο σε άτομο.

Αποφύγετε να αγγίζετε δημόσια αντικείμενα για να μειώσετε τον κίνδυνο να κρυολογήσετε εύκολα και να κολλήσετε γρίπη. Μπορείτε για παράδειγμα να έχετε επάνω σας ένα δικό σας στυλό και χαρτί, ένα μπουκάλι νερό και άλλα σημαντικά πράγματα που χρειάζεστε ότα βγαίνετε έξω.

Επίσης, απολυμάνετε τα χέρια σας όταν φεύγετε από κάποιο δημόσιο χώρο.

4. Καταναλώνετε Πολύ Ζάχαρη


Η υπερβολική δόση ζάχαρης βλάπτει το ανοσοποιητικό σύστημα

Εάν τρώτε συχνά γλυκά ή πίνετε πολλά αναψυκτικά, εκτός του ότι κάνετε κακό στα δόντια σας, ρίχνετε και το ανοσοποιητικό σύστημα.

Η επεξεργασμένη ζάχαρη μπορεί να μειώσει την ικανότητα των λευκών αιμοσφαιρίων να σκοτώσουν τα μικρόβια. Η ζάχαρη εμποδίζει τη βιταμίνη C να εισχωρήσει στα λευκά αιμοσφαίρια, με αποτέλεσμα την εξασθένιση του οργανισμού.

Η ζάχαρη έχει ανοσοκατασταλτική δράση, που ξεκινάει μέσα σε 30 λεπτά μετά την κατανάλωσή της και μπορεί να διαρκέσει μερικές ώρες.

Αν χρειαστεί να φάτε κάτι γλυκό, επιλέξτε τα φρούτα όπως τα πορτοκάλια, τα μήλα, το μάνγκο, τα ακτινίδια, το καρπούζι, τις φράουλες και άλλα που περιέχουν φυσικά σάκχαρα για να ικανοποιήσετε την επιθυμία σας. Η βιταμίνη C σε αυτά τα φρούτα θα βοηθήσει επίσης το ανοσοποιητικό σύστημα να λειτουργεί σωστά.

5. Δεν Πίνετε Νερό


Πολλοί άνθρωποι, ξεχνούν να πίνουν νερό κατά τη διάρκεια της ημέρας, λόγω δουλειάς και άλλων δραστηριοτήτων.

Το ανθρώπινο σώμα αποτελείται κυρίως από νερό και αν δεν πίνετε αρκετό για να αναπληρώσετε ό, τι χρειάζεται το σώμα σας, θα έχει σαν αποτέλεσμα να επηρεαστεί και το ανοσοποιητικό σύστημα. Η σωστή ενυδάτωση είναι απαραίτητη για ένα δυνατό και υγιή οργανισμό.

Ένα υγιές άτομο πρέπει να πίνει περίπου 8 με 10 ποτήρια νερό ημερησίως. Ωστόσο, η ποσότητα νερού που χρειάζεστε για να πιείτε μπορεί να εξαρτάται από το κλίμα στο οποίο ζείτε, από τη σωματική δραστηριότητα και από τη γενική σας υγεία.

6. Πίνετε Αλκοόλ Καθημερινά


Εάν θέλετε να έχετε πίνετε μερικά ποτά κατά τη διάρκεια ή στο τέλος της ημέρας, θα πρέπει να γνωρίζετε ότι είναι μια κακή συνήθεια που βλάπτει το ανοσοποιητικό σύστημα.

Η υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ στην πραγματικότητα αποδυναμώνει ή σκοτώνει μερικά από τα κύτταρα αντισωμάτων που χρειάζονται για να καταπολεμήσουν τους ιούς. Η υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ εμποδίζει επίσης την παραγωγή λευκών και ερυθρών αιμοσφαιρίων, γεγονός που αποδυναμώνει το ανοσοποιητικό σύστημα με την πάροδο του χρόνου.

Τα αλκοολούχα ποτά έχουν πολλές αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία, καθώς το αλκοόλ εμποδίζει την ικανότητα του οργανισμού σας να απορροφά τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά από τις τροφές, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε αδύναμο οργανισμό.

Σε μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο «Alcohol Research: Current Reviews» το 2015, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι το αλκοόλ διαταράσσει το ανοσοποιητικό με περίπλοκο και φαινομενικά παράδοξο τρόπο. Αυτές οι διαταραχές μπορούν να επηρεάσουν την ικανότητα του οργανισμού να προστατευτεί από τη μόλυνση, να θεραπεύσει τη βλάβη των οργάνων που σχετίζεται με την κατανάλωση αλκοόλ και να αποκαταστήσει τους τραυματισμένους ιστούς.

Εάν θέλετε να πιείτε, να το κάνετε με μέτρο και να μετράτε τα ποτά που θα καταναλώνετε.

7. Συχνάζετε Σε Χώρους Που Καπνίζουν


Το κάπνισμα βλάπτει το ανοσοποιητικό σύστημα

Όλοι γνωρίζουν ότι το κάπνισμα κάνει κακό στην υγεία, αλλά η έκθεση σε χώρους όπου καπνίζουν (παθητικό κάπνισμα), κάνει επίσης κακό στην υγεία και το ανοσοποιητικό σύστημα.

Το παθητικό κάπνισμα είναι ιδιαίτερα επικίνδυνο και μπορεί να προκαλέσει σοβαρά προβλήματα στον οργανισμό, καταστέλλοντας τα κύτταρα του ανοσοποιητικού συστήματος. Οι τοξίνες που εισπνέετε όταν εκτίθεστε σε χώρους όπου καπνίζουν, μεταβάλλουν τον αριθμό διαφόρων κυττάρων του ανοσοποιητικού και εμποδίζουν τη λειτουργία άλλων κυττάρων.

Το παθητικό κάπνισμα μπορεί να σας κάνει πιο ευάλωτους στις αναπνευστικές λοιμώξεις, το άσθμα, τις αλλεργίες, ακόμη και στον καρκίνο του πνεύμονα.

Πρέπει να προσπαθήσετε να αποφύγετε το παθητικό κάπνισμα όσο μπορείτε. Αποφύγετε να κάθεστε στον ίδιο χώρο με ανθρώπους που καπνίζουν. Αποφύγετε τους δημόσιους χώρους που επιτρέπουν το κάπνισμα και πηγαίνετε σε μέρη όπου δεν επιτρέπεται. Αν και στην Ελλάδα ο αντικαπνιστικός νόμος δεν εφαρμόζεται σωστά, υπάρχουν ωστόσο μαγαζιά και χώροι όπου απαγορεύεται το τσιγάρο.

Ενθαρρύνετε δικά σας άτομα να σταματήσουν το κάπνισμα και βρείτε έναν τρόπο για να τους βοηθήσετε.

8. Τρώτε Junk Food


Το junk food είναι πολύ νόστιμο και μπορείτε να το βρείτε οπουδήποτε. Ωστόσο, η υπερβολική κατανάλωση μπορεί να είναι κακή για το ανοσοποιητικό σύστημα.

Οι τροφές αυτές είναι υψηλές σε λιπαρά και αυτός είναι ένας από τους βασικούς λόγους που οδηγούν στη παχυσαρκία. Μια διατροφή με υψηλή περιεκτικότητα σε κορεσμένα λιπαρά μπορεί να βλάψει το ανοσοποιητικό σύστημα ακόμα και πριν αρχίσει να φαίνεται η αύξηση βάρους στο σώμα σας.

Τα κορεσμένα λιπαρά ενεργοποιούν το ανοσοποιητικό σύστημα, το οποίο αρχίζει να επιτίθεται στα υγιή κύτταρα.

Επιπλέον, η παχυσαρκία μπορεί να επηρεάσει την ικανότητα των λευκών αιμοσφαιρίων να πολλαπλασιάζονται και να παράγουν αντισώματα, κάνοντας έτσι πιο ευάλωτο τον οργανισμό σε λοιμώξεις.

Μια μελέτη που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό «Nutrition Journal» το 2014 αναφέρει ότι η δυτική διατροφή, που χαρακτηρίζεται από υπερκατανάλωση επεξεργασμένων σακχάρων, αλάτων και κορεσμένων λιπαρών, έχει αρνητικό αντίκτυπο στο ανοσοποιητικό. Αυτό, μπορεί να οδηγήσει σε φλεγμονή, μολύνσεις, αυξημένα ποσοστά καρκίνου και αυξημένο κίνδυνο αλλεργικών ασθενειών.

9. Καταναλώνετε Πολύ Καφεΐνη


Η υπερβολική ποσότητα καφεΐνης αποδυναμώνει το ανοσοποιητικό

Το να πίνετε πολύ καφέ και άλλα ροφήματα που περιέχουν καφεΐνη δεν κάνουν καλό στο ανοσοποιητικό σας. Η υπερβολική καφεΐνη διεγείρει το νευρικό σας σύστημα, αυξάνοντας τα επίπεδα πίεσης στο σώμα. Τα υψηλά επίπεδα στρες απελευθερώνουν ορμόνες, όπως η κορτιζόλη.

Η κορτιζόλη είναι γνωστό ότι καταστέλλει το ανοσοποιητικό σύστημα και σας κάνει πιο ευάλωτους σε λοιμώξεις και άλλα προβλήματα υγείας. Η αυξημένη κορτιζόλη συνδέεται επίσης με θέματα υγείας που σχετίζονται με την καρδιά, το διαβήτη και την υψηλή χοληστερόλη. Δείτε 11 τροφές για χαμηλή χοληστερίνη.

Όταν πίνετε καφέ με μέτρο, τότε θα έχετε και όλα τα οφέλη που δίνει για την υγεία. Οπότε, καλό είναι να πίνετε 1 με 2 φλιτζάνια καφέ την ημέρα.

10. Δεν Χρησιμοποιείτε Αντηλιακό


Η μικρή έκθεση στον ήλιο βοηθά το σώμα σας να παράγει βιταμίνη D, η οποία με τη σειρά της ενισχύει το ανοσοποιητικό. Αλλά όταν βρίσκεστε πολλές ώρες έξω στον ήλιο χωρίς να χρησιμοποιείτε αντηλιακό, βλάπτετε το ανοσοποιητικό σύστημα.

Οπότε, κάθε φορά που πρέπει να βγείτε στον ήλιο, να φοράτε πάντα αντηλιακό με δείκτη προστασίας από 15 και πάνω. Μην ξεχνάτε το αντηλιακό ακόμα και κατά τους βροχερούς ή τους χειμερινούς μήνες.

Άλλα πράγματα που μπορεί να βλάψουν το ανοσοποιητικό σύστημα είναι:

  • Η ανθρώπινη επαφή μπορεί επίσης να επηρεάσει το ανοσοποιητικό σας.

  • Η απαισιοδοξία και το άγχος, είναι δυο παράγοντες που μπορούν να βλάψουν το ανοσοποιητικό σύστημα.

  • Η έντονη συναισθηματική φόρτιση μπορεί επίσης να αποδυναμώσει το ανοσοποιητικό.

  • Το χρόνιο στρες μπορεί να μειώσει σημαντικά τη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος.

  • Εάν ακολουθείτε έναν ανθυγιεινό τρόπο ζωής, μπορεί να έχει προβλήματα το ανοσοποιητικό σας.

  • Μερικά αντιβιοτικά φάρμακα, μπορεί να προκαλέσουν ανοσία, με αποτέλεσμα αυτό, να οδηγήσει σε καταστολή του ανοσοποιητικού συστήματος.

  • Το να μένετε σε μια περιοχή με μεγάλη ρύπανση (όπως οι μεγάλες πόλεις) μπορεί να κάνει το ανοσοποιητικό σύστημα πιο ευάλωτο σε ασθένειες.

  • Το να ταξιδεύετε συχνά, γίνεστε ευάλωτοι στα μικρόβια και στα βακτήρια που κανονικά δεν βρίσκονται στο περιβάλλον του σπιτιού σας, γεγονός που μπορεί να επηρεάσει τη λειτουργία του ανοσοποιητικού σας συστήματος.


Οι παραπάνω λόγοι, είναι πράγματα που κάνουμε όλοι μας καθημερινά, γι’αυτό και θα πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί, εάν θέλουμε να έχουμε ένα δυνατό και υγιές ανοσοποιητικό σύστημα.



Σχόλια