Παντζάρι - Ιδιότητες, Διατροφική Αξία Και Οφέλη Για Την Υγεία

Το παντζάρι ή αλλιώς κοκκινογούλι, είναι ένα νόστιμο αλλά και θρεπτικό λαχανικό, το οποίο καλλιεργείται εδώ και πολλά χρόνια, από την εποχή του Μεσαίωνα, όπου δεν το χρησιμοποιούσαν μόνο ως τροφή, αλλά και ως θεραπεία. Στην Ινδία για παράδειγμα, το χρησιμοποιούσαν για να θεραπεύσουν την αναιμία. Είναι μονοετές ή διετές φυτό και ανήκει στα Αμαρανθοειδή, ενώ η ρίζα του παντζαριού είναι εδώδιμη.

Όπως γνωρίζουμε, το παντζάρι είναι κόκκινο, ωστόσο υπάρχουν διάφορα είδη όπως το παντζάρι Chioggia, το οποίο είναι δίχρωμο και το συναντάμε στην Ιταλία, το Golden, το οποίο είναι πιο γλυκό από το κανονικό παντζάρι, το Detroit Dark Red, το οποίο έχει ένα βαθύ κόκκινο χρώμα και ζωηρά πράσινα φύλλα και το άσπρο παντζάρι, το οποίο μοιάζει με το γογγύλι και δεν είναι τόσο γλυκό όσο το κόκκινο.

Ιδιότητες Που Έχει Το Παντζάρι


Το παντζάρι, έχει αντιοξειδωτικές, αντιφλεγμονώδεις και αποτοξινωτικές ιδιότητες. Περιέχει τη μπετανίνη, η οποία περιορίζει την κακή χοληστερίνη. Επίσης, το βαθύ κόκκινο χρώμα που έχει το παντζάρι, οφείλεται στο φυτοθρεπτικό συστατικό βουλγαξανθίνη. Από μελέτες που έχουν γίνει, έχει διαπιστωθεί ότι η μπετανίνη και η βουλγαξανθίνη, βοηθούν στην αποτοξίνωση του οργανισμού.

Διατροφική Αξία Που Έχει Το Παντζάρι


Το παντζάρι είναι πλούσιο σε διατροφική αξία, αφού έχει 45 θερμίδες μόνο, υδατάνθρακες, πρωτεΐνη, λιπαρά, χοληστερόλη, φυτικές ίνες, φολάτες, νιασίνη, παντοθενικό οξύ, πυριδοξίνη, ριβοφλαβίνη, θειαμίνη, βιταμίνη Α, C, Ε και Κ, νάτριο, κάλιο, ασβέστιο, χαλκό, σίδηρο, μαγνήσιο, μαγγάνιο, ψευδάργυρο, βήτα καροτένιο, βηταΐνη και λουτεΐνη.

Οφέλη Που Έχει Το Παντζάρι


Εδώ είναι τα 10 οφέλη που έχει το παντζάρι για την υγεία.

1. Βελτιώνει Τη Λειτουργία Του Εγκεφάλου


Βελτιώνει Τη Λειτουργία Του Εγκεφάλου

Το παντζάρι έχει θετική επίδραση στη λειτουργία του εγκεφάλου, γιατί βοηθά στην αύξηση της ροής του αίματος στον εγκέφαλο. Αυτό με τη σειρά του βοηθά στην καταπολέμηση της άνοιας.

Τα νιτρικά άλατα που έχει, αυξάνουν τη ροή του αίματος και ανοίγουν τα αιμοφόρα αγγεία, ενώ παράλληλα, αυξάνουν και το οξυγόνο σε όλο το σώμα, συμπεριλαμβανομένου και του εγκεφάλου.

Επιπλέον, είναι πλούσιο σε αντιοξειδωτικά που είναι εξαιρετικά ωφέλιμα για την αντιμετώπιση της νόσου του Αλτσχάιμερ.

Μετά την ηλικία των 40 ετών, θα πρέπει να πίνετε τακτικά τουλάχιστον μισό ποτήρι χυμό παντζαριού ανακατεμένο μαζί με άλλους χυμούς πράσινων λαχανικών για να έχετε πάντα δυνατή μνήμη.

2. Αποτρέπει Τον Καρκίνο


Το παντζάρι έχει έναν ισχυρό συνδυασμό με αντιοξειδωτικά και αντιφλεγμονώδη μόρια, που βοηθούν στη μείωση του κινδύνου πολλών τύπων καρκίνου, όπως ο καρκίνος του παχέος εντέρου, του πνεύμονα, του στομάχου, του μαστού και του προστάτη.

Η βητακυανίνη που υπάρχει στο παντζάρι, βοήθησε στην επιβράδυνση της ανάπτυξης των όγκων κατά 12,5% στα άτομα που πάσχουν από καρκίνο του προστάτη και του μαστού, σύμφωνα με μελέτη που έγινε το 2011 στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ στην Ουάσινγκτον.

Για να αποτρέψετε τον καρκίνο, να τρώτε συχνά παντζάρια. Μπορείτε να φτιάχνετε σαλάτες ή να τα κάνετε χυμό.

3. Ελέγχει Την Αρτηριακή Πίεση


Τα άτομα που έχουν υψηλή αρτηριακή πίεση, μπορούν να ωφεληθούν σε μεγάλο βαθμό, εάν καταναλώνουν το παντζάρι σε τακτική βάση, γιατί είναι πλούσιο σε νιτρικά άλατα.

Σε μελέτη που πραγματοποιήθηκε στη Βρετανία, φάνηκε ότι η αρτηριακή πίεση μειώθηκε μέσα σε 24 ώρες στα άτομα που έπαιρναν κάψουλες με ανόργανα νιτρικά άλατα και έπιναν χυμό παντζαριού. Να σημειωθεί ότι, τα άτομα που συμετείχαν, δεν αντιμετώπιζαν πρόβλημα με την πίεσή τους.

Μαζί με τη μείωση της υψηλής αρτηριακής πίεσης, το παντζάρι μειώνει και τον κίνδυνο για εγκεφαλικό επεισόδιο, καρδιακή προσβολή και άλλα καρδιαγγειακά προβλήματα. Οπότε, να τρώτε παντζάρια καθημερινά για να είναι σταθερή η αρτηριακή σας πίεση.

Δείτε Επίσης: Υπόταση – Αιτίες, Συμπτώματα Και Βότανα Για Την Αντιμετώπιση

4. Βελτιώνει Την Αντοχή


Βελτιώνει Την Αντοχή

Το παντζάρι έχει νιτρικά άλατα, τα οποία μετατρέπονται σε νιτρικό οξείδιο από το σώμα. Το νιτρικό οξείδιο διαστέλλει τα αιμοφόρα αγγεία, τα οποία με τη σειρά τους βελτιώνουν την παροχή οξυγόνου στο σώμα και βελτιώνουν την αντοχή. Επίσης, θα αισθάνεστε και λιγότερο κουρασμένοι.

Την επόμενη φορά που θέλετε να έχετε περισσότερη αντοχή και να ενισχύσετε την απόδοσή σας, μπορείτε να φτιάχνετε χυμό από παντζάρι και να τον πίνετε πριν από κάθε άσκηση.

5. Μειώνει Την Κακή Χοληστερόλη


Το παντζάρι, παίζει ρόλο στη μείωση του επιπέδου της λιποπρωτεΐνης χαμηλής πυκνότητας (LDL), της κακής χοληστερόλης. Λόγω του ότι περιέχει καροτενοειδή και φλαβονοειδή, μειώνει αλλά και μπορεί να αποτρέψει το σχηματισμό της κακής χοληστερόλης.

Το παντζάρι μπορεί να μειώσει τα επίπεδα της συνολικής χοληστερόλης και των τριγλυκεριδίων, αυξάνοντας παράλληλα τη λιποπρωτεΐνη υψηλής πυκνότητας (HDL) ή την καλή χοληστερόλη, σύμφωνα με μελέτη που έγινε το 2011. Η μελέτη αυτή, δείχνει ότι το αποτέλεσμα αυτό, οφείλεται στις φυτικές χημικές ουσίες που περιέχει.

Βάλτε τα παντζάρια στην καθημερινή σας διατροφή, για να ελέγχετε τα επίπεδα της χοληστερόλης σας.

6. Διατηρεί Την Υγεία Των Οστών


Βάλτε το παντζάρι στην καθημερινή σας διατροφή, για να έχετε πιο δυνατά οστά. Περιέχει πυρίτιο, το οποίο βοηθά το σώμα να χρησιμοποιεί το ασβέστιο σωστά. Το ασβέστιο είναι το βασικό θρεπτικό συστατικό για υγιή και δυνατά οστά.

Επίσης, περιέχει και άλλα θρεπτικά συστατικά όπως το φυλλικό οξύ, τη βιταμίνη C, το μαγγάνιο, το μαγνήσιο και το χαλκό. Όλα αυτά τα θρεπτικά συστατικά μαζί, παίζουν σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη και την ενίσχυση των οστών σας.

Μπορείτε να κόβετε μισό παντζάρι κάθε μέρα και να το βάζετε στη σαλάτα σας.

7. Θεραπεύει Την Αναιμία


Θεραπεύει Την Αναιμία

Το παντζάρι είναι πλούσιο σε σίδηρο και μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη, στην θεραπεία της αναιμίας αλλά και στην αντιμετώπιση της χαμηλής αιμοσφαιρίνης. Ο σίδηρος βοηθά στην αναζωογόνηση των ερυθρών αιμοσφαιρίων, γεγονός που συμβάλει στη βελτίωση της μεταφοράς του οξυγόνου και των θρεπτικών συστατικών σε όλο το σώμα. Επίσης, ο χαλκός που υπάρχει στο παντζάρι, βοηθά το σώμα να απορροφήσει καλύτερα το σίδηρο.

Μπορείτε να πίνετε καθημερινά χυμό παντζαριού, για την πρόληψη και τη θεραπεία της αναιμίας.

8. Βοηθάει Στην Αποτοξίνωση


Ο χυμός από παντζάρι είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικός για να καθαρίσει και να αποτοξινώσει το συκώτι σας. Αυτό γίνεται επειδή περιέχει μεθειονίνη και Γλυκίνη-βεταϊνη. Η μεθειονίνη και η Γλυκίνη-βεταϊνη, διεγείρουν τα κύτταρα του ήπατος και βοηθούν στην αποτοξίνωση.

Επίσης, ο χυμός παντζαριού περιορίζει την εναπόθεση λίπους στο συκώτι, που δημιουργείται λόγω της έλλειψης των πρωτεϊνών και της υπερβολικής κατανάλωσης αλκοόλ. Επίσης, ο χυμός αυτός, είναι πλούσιος σε χολίνη που βοηθά στην καταπολέμηση των ηπατικών παθήσεων.

Κάθε φορά που θέλετε να κάνετε αποτοξίνωση στον οργανισμό σας, φτιάξτε έναν χυμό από παντζάρια.

9. Προλαμβάνει Τις Γενετικές Ανωμαλίες


Το παντζάρι είναι μια εξαιρετική επιλογή για τις έγκυες γυναίκες, επειδή είναι πλούσιο σε φολικό οξύ. Το φολικό οξύ είναι ένα βασικό συστατικό που συμβάλει στον σωστό σχηματισμό του νωτιαίου μυελού του εμβρύου, βοηθώντας έτσι να προστατευτεί από καταστάσεις όπως η οι δυσπλασίες του νευρικού σωλήνα του εμβρύου.

Επιπλέον, ο σίδηρος που περιέχει το παντζάρι εξασφαλίζει τη σωστή παραγωγή αίματος στο μωρό, ενώ δίνει και περισσότερη ενέργεια στις μέλλουσες μητέρες.

Οι έγκυες γυναίκες, μπορείτε να πίνετε καθημερινά ½ φλιτζάνι χυμό παντζαριού ή σε μικρά κομμάτια.

10. Μειώνει Τα Προβλήματα Του Δέρματος


Μειώνει Τα Προβλήματα Του Δέρματος

Το παντζάρι είναι πολύ καλό και για το δέρμα σας. Η αντιφλεγμονώδης ιδιότητά του, βοηθάει στην πρόληψη και τη θεραπεία των φλεγμονών που προκαλούνται στο δέρμα, όπως για παράδειγμα η ακμή.

Επίσης, καθαρίζει το αίμα σας, το οποίο κάνει το δέρμα σας να λάμπει. Επιπλέον, απομακρύνει τα νεκρά κύτταρα του δέρματος και βοηθάει στην αναγέννηση νέων κυττάρων.

Επιπλέον, οι αντιοξειδωτικές του ιδιότητες, προστατεύουν το δέρμα σας από τα σημάδια της πρόωρης γήρανσης, καταπολεμώντας τις ελεύθερες ρίζες.

Για να περισσότερη ομορφιά και για υγιές δέρμα, μπορείτε να πίνετε τακτικά χυμό παντζαριού.

Χρήσιμες Συμβουλές

  • Το παντζάρι, μπορείτε να το τρώτε καθημερινά, αλλά σε μικρές ποσότητες. Εάν θέλετε να τρώτε μεγαλύτερες ποσότητες, τότε θα πρέπει να γνωρίζετε ότι περιέχει οξαλικό οξύ, κυρίως το πράσινο παντζάρι, το οποίο (οξαλικό οξύ) δυσχεραίνει την απορρόφηση του ασβεστίου.

  • Μπορείτε να το τρώτε ωμό, εάν προηγουμένως τα έχετε πλύνει πολύ καλά.

  • Φάτε ωμό παντζάρι, το οποίο περιέχει νάτριο και προλαμβάνει από τις μυϊκές κράμπες (προσοχή με την ποσότητα, γιατί λόγο του νατρίου μπορεί να ανεβάσει την πίεση). Επίσης, είναι πλούσιο σε μαγνήσιο και κάλιο. Κάνει καλό για την καρδιά, σας δίνει ενέργεια και αποτρέπει την κόπωση.


Αρχίστε λοιπόν να τρώτε παντζάρι σε καθημερινή βάση, για να αποκομίσετε όλα τα οφέλη που έχει για την υγεία.




Σχόλια