Σταφύλια - Ιδιότητες, Διατροφική Αξία Και Οφέλη Για Την Υγεία

Τα σταφύλια, αποτελούν ένα από τα πιο νόστιμα και με εκπληκτικά οφέλη φρούτα, τα οποία μπορείτε να τα συμπεριλάβετε στην καθημερινή σας διατροφή και να τα απολαμβάνετε οποιαδήποτε στιγμή της ημέρας ως σνακ. Πολλοί άνθρωποι αγαπούν τα σταφύλια επειδή έχουν γλυκιά, ζουμερή και δροσιστική γεύση.

Τα σταφύλια είναι ένα από τα παλαιότερα φρούτα που καλλιεργούνταν από την αρχαιότητα και εκείνη την εποχή, θεωρούνταν το καλύτερο φρούτο. Στην Αρχαία Ελλάδα το έτρωγαν πολύ, ενώ πολλές φορές έπιναν και μεγάλες ποσότητες κρασί. Τα σταφύλια μπορείτε να τα τρώτε και αποξηραμένα που είναι οι λεγόμενες σταφίδες. Τις σταφίδες, θα τις βρείτε σε πολλά ψωμιά που φτιάχνουν τα αρτοποιεία, ενώ αν θέλετε μπορείτε να τις τρώτε και ως επιδόρπιο. Αυτά με την περισσότερη κατανάλωση, είναι τα πράσινα σταφύλια.



Υπάρχουν περισσότερα από 60 είδη και 8000 περισσότερες ποικιλίες σταφυλιών όπως το κόκκινο, το μπλε, το άσπρο, το ροζακί, το κίτρινο και το πράσινο. Στη βοτανολογία, τα σταφύλια αναφέρονται και ως μούρα και αναπτύσσονται καλύτερα σε ζεστό κλίμα. Επίσης, χρησιμοποιούνται κυρίως για την παρασκευή κρασιού, ζελέ, ποτών, χυμών και άλλων προϊόντων. Είναι ένα από τα πιο φθηνά φρούτα που μπορείτε να βρείτε στην αγορά.

Ιδιότητες Που Έχουν Τα Σταφύλια


Τα σταφύλια έχουν αντιοξειδωτικές και αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες, ενώ περιέχουν τη ρεσβερατρόλη και διάφορα φλαβονοειδή. Οι έρευνες δείχνουν ότι σταφύλια έχουν την ίδια ποσότητα αντιοξειδωτικών τόσο στον χυμό όσο και στο κρασί, ενώ έχουν και ένα επιπλέον όφελος, που είναι οι φυτικές ίνες.

Διατροφική Αξία Που Έχουν Τα Σταφύλια


Τα σταφύλια έχουν πολλά οφέλη για την υγεία, καθώς είναι πλούσια σε διατροφική αξία. Τα πράσινα κυρίως, περιέχουν πολυφαινόλες τα οποία είναι γνωστά και ως φλαβονοειδή. Η κύρια αντιοξειδωτική ουσία που έχουν τα πράσινα σταφύλια είναι η ρεσβερατρόλη. Επίσης, περιέχουν περισσότερα αντιοξειδωτικά και χλωροφύλλη από ότι όλες οι άλλες ποικιλίες. Δείτε παρακάτω ποια είναι η διατροφική τους αξία:

  • Φυτικές Ίνες

  • Νάτριο

  • Κάλιο

  • Υδατάνθρακες

  • Πρωτεΐνη

  • Βιταμίνη Α

  • Βιταμίνη Β-12

  • Βιταμίνη Β-6

  • Βιταμίνη C

  • Βιταμίνη D

  • Ασβέστιο

  • Σίδηρο

  • Μαγνήσιο

  • Ζάχαρη

  • Λιπαρά


Οφέλη Που Έχουν Τα Σταφύλια


Τα οφέλη που έχουν τα σταφύλια για την υγεία, θα μπορούσαν να αποτρέψουν ορισμένες σοβαρές ασθένειες.

Εδώ είναι τα 18 καλύτερα οφέλη που έχουν τα σταφύλια για την υγεία.

1. Προλαμβάνουν Τις Καρδιακές Παθήσεις


Καρδιακές Παθήσεις

Στη μελέτη που έγινε το 2008, αναφέρθηκε ότι, η συχνή κατανάλωση σταφυλιών, συμπεριλαμβανομένου και του πράσινου σταφυλιού το οποίο περιέχει ρεσβερατρόλη, μπορεί να προστατέψει την καρδιά σας από την εμφάνιση καρδιακών παθήσεων, ενώ βελτιώνουν και τη λειτουργία του ενδοθηλίου των αιμοφόρων αγγείων. Αυτό μπορεί να βοηθήσει στη διατήρηση της υγείας της καρδιάς.

2. Μειώνουν Τη Χοληστερόλη


Τα σταφύλια περιέχουν φυτικές ίνες, οι οποίες μπορούν να δεσμεύσουν τη χοληστερόλη και να την αποβάλουν από το σώμα. Επίσης, τα αντιοξειδωτικά παίζουν σημαντικό ρόλο στην αύξηση των επιπέδων της καλής χοληστερόλης, η οποία μπορεί με τη σειρά της να μειώσει την κακή χοληστερόλη.

Δείτε Επίσης: Χαμηλή Χοληστερίνη Με Υγιεινή Διατροφή – 11 Σούπερ Τροφές

3. Αποτρέπουν Την Αθηροσκλήρωση


Με τη μείωση της κακής χοληστερόλης στο αίμα, τα σταφύλια μπορούν να μειώσουν σημαντικά τη συσσώρευση της χοληστερόλης μέσα στα αιμοφόρα αγγεία και να αποτρέψουν την αθηροσκλήρωση. Όπως γνωρίζουμε, η αθηροσκλήρωση είναι μία από τις κύριες αιτίες της στεφανιαίας νόσου. Η καθημερινή κατανάλωση σταφυλιών, μπορεί να βελτιώσει την υγεία των αιμοφόρων αγγείων και να αποτρέψει τις καρδιακές παθήσεις.



4. Αποτρέπουν Τον Καρκίνο


Καρκίνος

Τα σταφύλια περιέχουν ισχυρά αντιοξειδωτικά που μπορεί να εμποδίσουν τον καρκίνο. Ακόμα δεν υπάρχει ακριβής θεραπεία για τον καρκίνο και αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η πρόληψη είναι σημαντική. Οι πολυφαινόλες που περιέχουν, έχουν σημαντική αντικαρκινική δράση. Τα φλαβονοειδή που περιέχουν, έχουν αντικαρκινικά συστατικά, τα οποία συμβάλουν στην πρόληψη και στην αποφυγή εμφάνισης του καρκίνου.

5. Ενισχύουν Το Ανοσοποιητικό Σύστημα


Η βιταμίνη C και άλλα αντιοξειδωτικά που περιέχουν τα σταφύλια, μπορούν να δυναμώσουν το ανοσοποιητικό σας σύστημα. Η ρεσβερατρόλη που περιέχουν,  μπορεί να ενισχύσουν τη λειτουργία των λευκών αιμοσφαιρίων, για την καταπολέμηση των λοιμώξεων και των ασθενειών. Δείτε μερικές συνήθειες που μπορούν να βλάψουν το ανοσοποιητικό σας σύστημα.

6. Προστατεύουν Από Το Κρυολόγημα


Η υψηλή περιεκτικότητα σε βιταμίνη C, καθώς και άλλα αντιοξειδωτικά που περιέχουν τα σταφύλια, μπορεί να προκαλέσουν αντι-ιική επίδραση, η οποία μπορεί να αποτρέψει την εμφάνιση λοιμώξεων στον οργανισμό όπως η γρίπη, που προκαλεί το κρυολόγημα.

7. Ενισχύουν Τη Λειτουργία Του Εγκεφάλου


Λειτουργία Του Εγκεφάλου

Για τη σωστή λειτουργία των εγκεφαλικών κυττάρων, είναι απαραίτητα τα αντιοξειδωτικά που περιέχουν τα σταφύλια. Οι βλάβες που προκαλούνται από τις ελεύθερες ρίζες, μπορούν να οδηγήσουν σε οξειδωτικό στρες και σε βλάβες των εγκεφαλικών κυττάρων. Η καθημερινή κατανάλωση σταφυλιών, μπορεί να ενισχύσει τη λειτουργία του εγκεφάλου.

8. Αποτρέπουν Το Αλτσχάιμερ


Η νόσος του Αλτσχάιμερ είναι η πιο γνωστή μορφή άνοιας, η οποία έχει σχέση με την ηλικία, με αποτέλεσμα να χάνετε η μνήμη των ηλικιωμένων. Σε κλινική μελέτη που έγινε, φάνηκε ότι, όσοι καταναλώνουν χυμό από σταφύλια για 12 εβδομάδες, έχει σημαντικά οφέλη στη μείωση και στην αποφυγή της εμφάνισης της νόσου του Αλτσχάιμερ.

9. Αποτρέπουν Το Διαβήτη


Τα σταφύλια περιέχουν φυτικές ίνες και φυσική ζάχαρη και μπορούν να βοηθήσουν στον έλεγχο των επιπέδων σακχάρου στο αίμα. Οι φυτικές ίνες, μπορούν να μειώσουν την απορρόφηση της ζάχαρης από το σώμα και να ενισχύσουν την ινσουλίνη, η οποία μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη, ιδιαίτερα του διαβήτη τύπου 2.



10. Βοηθούν Στην Απώλεια Βάρους


Απώλεια Βάρους

Θέλετε να τρώτε κάποιο σνακ χωρίς να φοβάστε να πάρετε βάρος; Τα σταφύλια είναι μια καλή επιλογή για να κάνετε υγιεινή διατροφή. Περιέχει πολλά θρεπτικά συστατικά, χαμηλά σε λιπαρά, χοληστερόλη, θερμίδες και νάτριο, γι’αυτό και είναι ένα από τα καλύτερα σνακ για όσους ακολουθούν ένα καθημερινό πρόγραμμα διατροφής και ασκήσεις για απώλεια βάρους.

11. Μειώνουν Το Άγχος


Τα σταφύλια μπορούν επίσης να μειώσουν το άγχος και το στρες. Περιέχουν πολλά αντιοξειδωτικά, μαγνήσιο και βιταμίνες που μπορεί να επηρεάσουν το νευρικό σας σύστημα και να είστε πιο ήρεμοι. Μπορείτε να τα τρώτε ωμά ή να πίνετε χυμό σταφυλιού, για να αποκομίσετε όλα τα οφέλη.

12. Καταπολεμούν Τη Φλεγμονή


Η βιταμίνη C και η ρεσβερατρόλη είναι οι τέλειοι συνδυασμοί που έχουν τα σταφύλια και μπορούν να καταπολεμήσουν τις φλεγμονές που εμφανίζονται στο σώμα σας. Και οι δύο αυτές ουσίες, βοηθούν στην πρόληψη διαφόρων ασθενειών.

13. Προστατεύουν Το Συκώτι


Συκώτι

Οι περιβαλλοντικοί παράγοντες όπως η ρύπανση, το αλκοόλ, οι ιογενείς λοιμώξεις και οι αφλατοξίνες (τοξικοί μεταβολίτες) μπορούν να οδηγήσουν στην εμφάνιση ηπατικών νόσων. Οι πολυφαινόλες που βρίσκονται στα σταφύλια και περιλαμβάνουν τη ρεσβερατρόλη καθώς και άλλα αντιοξειδωτικά, έχουν την ικανότητα να προστατεύουν το συκώτι, λόγω των αντιφλεγμονωδών και αντιοξειδωτικών ιδιοτήτων τους.

Δείτε Επίσης: Τροφές Που Καθαρίζουν Το Συκώτι – Αυτές Είναι Οι 10 Καλύτερες

14. Βελτιώνουν Την Πέψη


Τα οφέλη που έχουν τα σταφύλια, είναι πολλά και σημαντικά για τη σωστή λειτουργία της πέψης. Οι φυτικές ίνες, μπορούν να βελτιώσουν την πέψη και να ενισχύσουν την ανάπτυξη των καλών βακτηρίων μέσα στο έντερο, τα οποία μπορούν να διευκολύνουν τη διαδικασία της πέψης.

Δείτε Επίσης: Πεπτικά Προβλήματα – 10 Φυσικοί Τρόποι Αντιμετώπισης

15. Ανακουφίζουν Από Τη Δυσκοιλιότητα


Οι φυτικές ίνες που βρίσκονται στα σταφύλια, εκτός από τη βελτίωση της πέψης, ανακουφίζουν και από τη δυσκοιλιότητα. Η δυσκοιλιότητα είναι ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζουν πολλοί άνθρωποι, οι οποίοι έχουν συνήθως, έλλειψη φυτικών ινών. Οι φυτικές ίνες μπορούν να διευκολύνουν τη λειτουργία και τις κινήσεις του εντέρου, με αποτέλεσμα να μαλακώνουν τα κόπρανα και να γίνεται ευκολότερη η κένωση. Αυτό, έχει σαν αποτέλεσμα να ανακουφίζεστε από τη δυσκοιλιότητα.

16. Αποτρέπουν Την Αναιμία


Αναιμία

Τα σταφύλια περιέχουν κάποια ποσότητα σιδήρου, ο οποίος μπορεί να αποτρέψει την αναιμία. Η αναιμία είναι μια παθολογική κατάσταση του οργανισμού που μειώνει τον αριθμό των ερυθρών αιμοσφαιρίων στο σώμα λόγω έλλειψης σιδήρου. Ο σίδηρος είναι ένα σημαντικό μέταλλο, το οποίο χρησιμοποιείται για το σχηματισμό νέων ερυθρών αιμοσφαιρίων.



17. Διατηρούν Την Όραση Υγιή


Η βιταμίνη Α είναι σημαντική για να διατηρήσετε υγιή τα μάτια και την όρασή σας. Τα σταφύλια περιέχουν κάποια ποσότητα βιταμίνης Α που μπορεί να προστατεύσει τα μάτια σας από οποιοδήποτε πρόβλημα παρουσιαστεί.

18. Προάγουν Τη Μακροζωία


Μια μελέτη που διεξήγαγε το Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ ανέφερε ότι τα άτομα που έπαιρναν ρεσβερατρόλη ήταν υγιέστερα και έζησαν περισσότερο (έως και 30%), συγκριτικά με εκείνα που έτρωγαν πολλά λιπαρά. Οι ερευνητές πιστεύουν ότι, η ρεσβερατρόλη μπορεί να ενεργοποιήσει τα ίδια γονίδια μακροζωίας με τον περιορισμό των θερμίδων και είναι η μόνη διατροφική συνήθεια που είναι γνωστή για την παράταση της διάρκειας της ζωής. Αν θέλετε να ζήσετε λίγο περισσότερο θα πρέπει να αρχίσετε να τρώτε πιο συχνά σταφύλια.

Χρήσιμες Συμβουλές

  • Αγοράστε μόνο φρέσκα σταφύλια. Εάν αγοράσετε συσκευασία, προσέξτε την ετικέτα για να δείτε την ημερομηνία λήξης.

  • Μην αγοράζετε μουχλιασμένα σταφύλια.

  • Βάλτε τα αμέσως στο ψυγείο μόλις φτάσετε στο σπίτι. Μπορούν να μείνουν στο ψυγείο για περίπου μια εβδομάδα

  • Θα πρέπει να τα πλένετε καλά πριν τα καταναλώσετε.

  • Μπορείτε να φτιάξετε χυμούς, λικέρ ή να τα αφήσετε να αποξηρανθούν για να φτιάξετε σταφίδες. Μπορείτε επίσης να φτιάξετε και μια φρουτοσαλάτα.


Τα σταφύλια δεν είναι μόνο νόστιμα, αλλά παρέχουν και στον οργανισμό σας πολλά οφέλη.



Σχόλια